Prawdy i mity – jak dbać o zęby

Elektryczna szczoteczka czyści zęby lepiej – PRAWDA

Tak, to prawda, pod warunkiem że na mycie nią poświęcisz przynajmniej dwie minuty. Oscylacyjno-rotacyjne szybkie i częste ruchy oraz pulsowanie sprawiają, że szczoteczka skutecznie usuwa osad nazębny, a mała główka z łatwością dociera do trudno dostępnych miejsc.

Żucie gumy po posiłku pomaga utrzymać zęby w zdrowiu – PRAWDA

Tak, trzeba jednak pamiętać, że powinna być to guma bez cukru, np. z ksylitolem, który działa przeciwpróchnicowo. W trakcie żucia zwiększa się wydzielanie śliny, która oczyszcza zęby z resztek pokarmowych.

Uwaga: gumy nie powinno się żuć dłużej niż 10-15 minut!

Przed snem (już po umyciu zębów) można zjeść jabłko – MIT

Nie, ponieważ jabłko, jak każdy owoc, zawiera cukry, które w połączeniu z bakteriami obecnymi w jamie ustnej każdego z nas powodują rozwój próchnicy. Przed snem oraz w nocy możesz pić tylko wodę.

Papierosy, kawa i herbata to najwięksi wrogowie białych zębów – PRAWDA

To prawda – głównie tytoń, kawa i herbata (czarna, ziołowa, zielona, a nawet biała), ale również wino i przyprawy (sosy curry, sojowy, kurkuma) zostawiają na naszych zębach osad. Za zmianę odcienia zębów odpowiadają także kamień i osad nazębny, tworzące się u każdego, jak również przyjmowanie niektórych leków (np. zawierających żelazo). Na przebarwienia mają również wpływ choroby uwarunkowane genetycznie, zaburzenia metaboliczne, niedobory składników odżywczych, choroby zakaźne.

Nie należy myć zębów zaraz po wypiciu coca-coli – PRAWDA

I po wypiciu wina, wszelkich soków oraz jedzeniu cytrusów. Nie należy tego robić, by nie uszkodzić szkliwa, które jest nieznacznie rozmiękczone w wyniku działania kwasów zawartych w tych pokarmach. Najlepszym rozwiązaniem jest wypłukanie jamy ustnej wodą bezpośrednio po posiłku i umycie zębów pół godziny później.

Szczoteczka z twardym włosiem czyści zęby lepiej i dokładniej – MIT

Nie, najlepsze są szczoteczki z miękkim włosiem, wymieniane co 2-3 miesiące. Twarda szczoteczka daje co prawda najlepsze odczucie czystości zębów po ich umyciu, ale może podrażniać dziąsła.

Poza tym, miękka szczoteczka najlepsza jest do rekomendowanej metody mycia tzw. wymiatającej, w której prowadzimy szczoteczkę od dziąseł po koronę zęba.

Eliminacja słodyczy z diety wystarczy, by mieć zdrowe zęby – MIT

Zęby nie lubią śmieciowego jedzenia.

Cukier i skrobia powodują „zaklejanie” zębów i uniemożliwiają ślinie wypłukiwanie niebezpiecznych kwasów. Jednak dobra dieta nie wystarczy. Nawet zdrowe pokarmy, takie jak owoce, warzywa czy sałaty z dressingiem mogą przyczyniać się do powstawania uszkodzeń szkliwa czy nadwrażliwości. Naturalne kwasy wchodzące w skład tych produktów zmiękczają szkliwo i odwapniają je.

Zdrowe zęby to przede wszystkim prawidłowe i częste szczotkowanie oraz regularne wizyty u stomatologa.

Niewielkie podjadanie pomiędzy posiłkami nie szkodzi zębom – MIT

Zjedzenie niewielkiej przekąski zawierającej węglowodany powoduje znaczne obniżenie poziomu pH w ustach. W rezultacie po każdej przekąsce bakterie produkują kwasy, które rozpuszczają twarde minerały w szkliwie zębów, powodując próchnicę lub erozję szkliwa. Po zjedzeniu przekąski warto popłukać usta wodą i sięgnąć po bezcukrową gumę do żucia.

Zdrowe zęby wpływają na kondycję całego organizmu – PRAWDA

Niewłaściwa higiena jamy ustnej i unikanie regularnych wizyt u dentysty powodują namnażanie się bakterii wywołujących różne choroby zębów, takie jak: próchnica, stany zapalne miazgi, recesje dziąseł, nadwrażliwość, erozja szkliwa. Nieleczone choroby zębów i przyzębia są źródłem infekcji mających wpływ na cały organizm i przebieg różnych chorób ogólnoustrojowych (np. sercowo-naczyniowych, reumatycznych czy cukrzycy).

Nici dentystyczne to przesada, wystarczy szczotka – MIT

Nie, jeśli zależy ci na utrzymaniu zębów w dobrym stanie, musisz się przekonać do tej żmudnej czynności.

Pamiętaj, że nawet idealne szczotkowanie oczyszcza jedynie około 50 proc. powierzchni zębów. Miejsca styku między nimi mogą być oczyszczone z zalegających resztek pokarmowych tylko przy użyciu nitki dentystycznej.

Nieusunięty osad nazębny z przestrzeni stycznych i resztki jedzenia przyczyniają się do powstania próchnicy, stanów zapalnych dziąseł i przyzębia, a w konsekwencji nawet utraty zębów.

← Powrót